Increased awareness of knowledge in anticipation of health problems through socialization and blood type examination

Authors

  • Rysna Wahyu Program Studi Teknologi Laboratorium Medis, Politeknik Sandi Karsa, Sulawesi Selatan, Indonesia
  • Marisca Jenice Sanaky Program Studi Teknologi Laboratorium Medis, Politeknik Sandi Karsa, Sulawesi Selatan, Indonesia
  • Andi Muthiyah A. AM Program Studi Teknologi Laboratorium Medis, Politeknik Sandi Karsa, Sulawesi Selatan, Indonesia
  • Nuril Sofiantin Program Studi Teknologi Laboratorium Medis, Politeknik Sandi Karsa, Sulawesi Selatan, Indonesia
  • Sakinah Nur Fadillah Program Studi Teknologi Laboratorium Medis, Politeknik Sandi Karsa, Sulawesi Selatan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35816/abdimaspolsaka.v2i2.69

Keywords:

blood type, blood transfusion, knowledge

Abstract

Blood type examination is a laboratory procedure performed to determine blood type. In the pretransfusion test, the minimum blood type examination that must be done is the ABO and Rhesus system blood types. Blood type detection is done to determine the blood type in the body. The method used in this activity is the action research method with a participatory action program approach involving high school students. This community service can be achieved, namely students can understand the purpose of blood type examination and provide blood type checks so that students know their blood type has been achieved, considering the importance of individuals knowing blood type and knowing the functions and benefits of blood in the human body

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, Y., & Artini, D. (2019). Pemeriksaan golongan darah dan kadar hemoglobin pada calon pendonor darah di Puslatpur, Playen, Gunung Kidul. Jurnal Pemberdayaan: Publikasi Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 433–438.

Ayuningtyas, D., Misnaniarti, M., & Rayhani, M. (2018). Analisis Situasi Kesehatan Mental Pada Masyarakat Di Indonesia Dan Strategi Penanggulangannya. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, 9(1), 1–10. https://doi.org/10.26553/jikm.2018.9.1.1-10

Benedicto, E. (2018). Mindfulness-based Intervention in Patients With Generalized Anxiety Disorder. Integrative Medicine Alert, 21(6).

Dahniar, D., Rahmita, R., & Basri, R. F. (2023). PkM: Pemeriksaan Golongan Darah Di Sma Negeri 9 Gowa. Jurnal Abdimas Indonesia, 3(1), 29–33. https://doi.org/10.53769/jai.v3i1.397

Darmawati, S. (2019). Penentuan golongan darah sistem ABO dengan serum dan reagen anti-sera metode slide. Gaster, 17(1), 77–85.

Hardani, H., Mustariani, B. A. A., Suhada, A., & Aini, A. (2018). Pemeriksaan golongan darah sebagai upaya peningkatan pemahaman siswa tentang kebutuhan dan kebermanfaatan darah. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 2(1), 8–12.

Hasanuddin, A., Hamson, Z., Warsidah, A. A., Hasin, A., & Nurhaedah, N. (2022). Pemeriksaan Golongan Darah sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Masyarakat tentang Kebermanfaatan Darah. BAKTIMAS: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(2), 59–69.

Hasrianti, H., Yanti, H. R., & Sitti Rahbiah Akram. (2023). Penyuluhan Pentingnya Pemeriksaan Golongan Darah Bagi Siswa Sma Negeri 9 Gowa. Jurnal Abdimas Indonesia, 3(1), 48–51. https://doi.org/10.53769/jai.v3i1.405

Irawan, P. A., & Krisyanella, K. (2020). Diversitas Golongan Darah Sistem Abo Berdasarkan Riwayat Demam Berdarah Dengue Pada Mahasiswa Di Padang Harapan Kota Bengkulu. Jurnal Media Kesehatan, 13(2), 129–137. https://doi.org/10.33088/jmk.v13i2.575

Laili, V. M. (2022). Pengaruh Pendidikan Kesehatan melalui Edu DBD Game terhadap Pengetahuan dan Sikap Siswa SMPN 10 Yogyakarta tentang Pencegahan Demam Berdarah Dengue (DBD). Poltekkes Kemenkes Yogyakarta.

Maharani, E. A., & Noviar, G. (2018). Buku Ajar Teknologi Laboratorium Medik (TLM) Imunohematologi dan Bank Darah. Jakarta: Pusat Pendidikan Sumber Daya Manusia Kesehatan Kementrian Kesehatan RI.

Multazam, A. (2013). Fungsi dan Manfaat laboratorium Sebagai Sumber Belajar.

Salim, M. F., M. Syairaji, M. S., Santoso, D. B., Pramono, A. E., & Askar, N. F. (2022). Edukasi Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) Pada Siswa Sekolah Dasar Negeri 2 Samigaluh Kulonprogo. Jurnal Pengabdian Dan Pengembangan Masyarakat, 4(1), 19. https://doi.org/10.22146/jp2m.51342

Sinaga, H., Romadhonni, T., & Sigit, W. (2020). Penyuluhan Serta Pemeriksaan Golongan Darah Sistem Abo Dan Rhesus Pada Siswa-Siswi SDN Inpres Arso XIII Kabupaten Keerom. Jurnal Abdimas Dinamis: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 53–57.

Sulfiani, S., Taufiq, N., Hartati, H., & Toyi, O. (2022). Pemeriksaan Golongan Darah di Pondok Tahfidz Al Qur’an As Syuhada Fii Sabilillah Kecamatan Tamalanrea Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 177–181.

Additional Files

Published

2023-09-21

How to Cite

Wahyu, R. ., Jenice Sanaky , M. ., Muthiyah A. AM, A. ., Sofiantin, N. ., & Nur Fadillah, S. (2023). Increased awareness of knowledge in anticipation of health problems through socialization and blood type examination. Abdimas Polsaka, 2(2), 167–171. https://doi.org/10.35816/abdimaspolsaka.v2i2.69